…když nás divadlo, opera a balet baví

Když nás divadlo, opera a balet baví – verze pro tisk (pdf)

Velká, kamenná divadla zpravidla stojí na reprezentativním místě a jsou jednou z dominant města. Působí majestátně a důstojně. To, co se děje za jejich zdmi, je mnohdy svět sám pro sebe. Nahlédnout do tohoto světa tajů a kouzel nám umožňuje autorka Anna Novotná s ilustrátorem Jiřím Votrubou v knižní trilogii Opera nás baví, Divadlo nás baví a Balet nás baví. Neopomíjí tak žádnou scénu a soubor, který divadelní budovu obývá. Vždyť opera, balet a činohra se v tradičním divadle doplňují a na programu se střídají tak, aby pěvci mohli dát odpočinout svým hlasivkám a baletky svým prstům u nohou (činoherní herci jsou nezničitelní…).

Podtitul knihy zní První kniha o … (opeře, divadle nebo baletu) pro děti i rodiče. A skutečně, nejlépe je číst tyto knihy společně s dětmi. Nemusíte být přitom nutně jejich rodič. Důležité je, abyste se chtěli i vy bavit.

P1360078

Vítejte v divadle.

 

Autorka Anna Novotná po úvodním děkovném a průvodním slovu zve děti a jejich rodiče do divadelního sálu, a to velkolepě. Na dvoustraně se nám díky Jiřímu Votrubovi představuje divadelní  sál v celé své kráse a my jsme seznámeni s tím, kde se nachází jeviště, kde naopak budeme sedět a „hledět“ my diváci, kde je opona, orchestřiště, nápovědní budka nebo lóže.

V knize Divadlo nás baví autorka představuje třicet dramat. Od těch antických (Eurípidova Médea a Sofoklův Oidipús král) po ta relativně současná (Beckettovo Čekání na Godota či Williamsova Tramvaj do stanice Touha). Mezi tím neopomíjí tři hry Williama Shakespeara, Moliérova Lakomce, Shawův Pigmalion, Čechovovy Tři sestry, ani Gogolova Revizora. Nechybí ovšem ani česká dramatika: Jiráskova Lucerna, Tylův Strakonický dudák a Čapkova hra Ze života hmyzu.

U každé hry autorka věnuje nejvíce prostoru převyprávění děje. Chápu, že pro dětského čtenáře je to důležité. Koneckonců již v roce 1966 Kamil  Bednář napsal „pohádky a vyprávěnky na motivy našich i světových oper a baletů“ Pohádky za oponou. Vedle tohoto dějového převyprávění, kde nechybí ani konkrétní citace dialogů, je spousta užitečných (mnohdy i užitečnějších) informací na okrajích stránek. Obecná anotace dramatu, krátké představení dramatika, seznam vystupujících osob a slovníček pojmů. Pojmů někdy obecných (dramaturg, režisér, derniéra, činohra), jindy konkrétních, vztahujících se k vybrané hře (absurdní  divadlo u Čekání na Godota či epické divadlo u Brechtovy hry Matka Kuráž a její děti; v souvislosti s Shakespearem je nasnadě představit Globe Theatre, u Tylova Dudáka Stavovské divadlo a v případě Aloise Jiráska tradiční festival Jiráskův Hronov). U některých her je vždy ještě jedna perlička ve smyslu „… a víte, že?“ Díky tomu se např. u Čechova dozvídáme nejen co je to lyrické drama nebo MCHAT, ale i co je to samovar.

Na závěr knihy je krátký rejstřík, v němž jsou zařazeny medailonky dramatiků v rozšířenější podobě, než je tomu v samotném textu.

P1360081

Na krásné podobě knihy mají nemalý podíl ilustrace Jiřího Votruby.

 

Podobně uspořádány jsou i další dvě knihy. Balet nás baví představuje dvacítku baletů, Opera nás baví třicet oper.

Z baletní klasiky nemůže chybět Čajkovského Labutí jezero a Louskáček, Romeo a Julie od Sergeje Prokofjeva. Ruské skladatele doplňuje Igor Stravinskij (Petruška a Pták ohnivák). České zastoupení představují po dvou baletech Bohuslav Martinů a Oskar Nedbal. V závěru baletní knihy nechybí medailonky skladatelů, ale navíc je pomyslný rejstřík doplněn o jména (a portréty ilustrátora) významných osobností světového baletu. Choreografů (Sergej Pavlovič Ďagilev), tanečníků (Václav Fomič Nižinskij) a tanečnic (Isadora Duncanová).      

Mezi třicítkou oper jsou opět ty, které vás napadají jako první. Schválně, zkuste chvíli hádat… ! Verdiho Aida, Bizetova Carmen, Mozartův Don Giovani… Smetanova Libuše i Prodaná nevěsta, Dvořákova Rusalka a Janáčkova Její Pastorkyňa i Příhody lišky Bystroušky. Kniha věnovaná opeře je navíc doplněna hudebními ukázkami na CD.

Při přípravě této knihy si autorka Anna Marková přizvala k spolupráci operní pěvkyni a učitelku zpěvu Jiřinu Markovou. Ta je pak průvodkyní stejnojmenného televizního cyklu, který na základě knihy v režii Josefa dlouhého vznikl (televizní cyklus Opera nás baví ve videoarchivu České televize).

 

P1350612

Do divadla? Jít či nejít? Nyní již není třeba váhat. Vždyť divadlo nás baví.

 

Použitá literatura:

BEDNÁŘ, Kamil (2007). Pohádky za oponou. Praha: Nakladatelství XYZ.

NOVOTNÁ, Anna, MARKOVÁ, Jiřina (2006). Opera nás baví. Praha: Práh.

NOVOTNÁ, Anna (2008). Divadlo nás baví. Praha: Práh.

NOVOTNÁ, Anna (2010). Balet nás baví. Praha: Práh.

One Comment

  1. Pingback: Za vším hledej D.E.S.I.G.N. | estetická výchova

Napsat komentář