Zážitek (nejen) v estetické výchově

Zážitek (nejen) v estetické výchově – verze pro tisk (pdf)

Jistě si všichni dokážete vybavit některý zážitek z poslední doby. Máte? Co při něm cítíte? Probíhá vámi i při vyvolání tohoto zážitku ono nepopsatelné chvění, které jste při zážitku samotném cítili? Byl to jen váš zážitek nebo jste ho sdíleli s více lidmi, s přáteli? Umocnila se tímto sdílením síla zážitku? Nepochybně se shodneme na tom, že skutečný zážitek je něco, co se nám na dlouho vryje do paměti a i po následném vyvolání má svoji intenzitu, stále působí jako něco silného, neopakovatelného, nezapomenutelného. Pokud takový zážitek sdílíme ještě s někým, je to o to příjemnější, vzájemně nás to sbližuje.

Se zážitkem marketingově pracuje např. zážitková gastronomie nebo různé agentury zprostředkovávající jedinečné a neopakovatelné zážitky, díky kterým vás vaši blízcí budou milovat (možná nenávidět?) do konce života. Avšak na základě výše popsaného pojetí zážitku se vyloženě nabízí  se zážitkem didakticky pracovat i ve výuce (nejen) estetické výchovy. Zprostředkovávat žákům zážitky, dávat k nim příležitost.

Jsem si vědom toho, že poukázáním na důležitost zážitku nepřicházím s ničím novým a objevným. Vždyť na zážitku je postavena tzv. zážitková pedagogika nebo artefiletika. Ovšem pro nabídnutí a vyvolání zážitku žákům není potřeba znát důkladně různé pedagogické koncepce a absolvovat mnohdy nákladné školení a kurzy (seskok padákem pro celou rodinu mnohdy vyjde levněji). O zážitkové pedagogice byla napsána řada diplomových prací (např. „Využití zážitkové pedagogiky v hodinách estetické výchovy“ od Magdy Minolové nebo „Prožitek – zážitek – zkušenost v estetické výchově“ od Elišky Hanzlové, ať uvedu dvě magisterské diplomové práce v rámci oboru Učitelství estetické výchovy pro střední školy na FFMU Brno, které byly obhájeny v roce 2013.)

Na zážitkovou pedagogiku se zaměřuje např. nezisková organizace Prázdninová škola Lipnice, která pořádá kurzy a vydává četné publikace a časopis Gymnasion o tomto tématu. Z bohaté nabídky mohu vřele doporučit publikaci Škola zážitkem: zážitková pedagogika při výuce klíčových kompetencí a hodnocení žáků. Jinou poučnou publikací může být Zážitkově pedagogické učení od Radka Hanuše a Lenky Chytilové.

Sám jsem měl při výuce možnost spatřit a zažít sílu zážitku. Při realizaci lekce Kniha jako užité umění takovým zážitkem pro žáky byla jednoduchá aktivita Senzomotorické cvičení. Aktivita přispěla k hravé atmosféře (zážitek ve výuce je často spojený s hrou), kdy osahávání knihy se zavázanýma očima bylo pro dvojice žáků jedinečným, společným zážitkem (viz náhledová fotografie k tomuto článku). Při realizaci lekce Umění a svoboda mne pak až zaskočil (v dobrém slova smyslu) účinek písně „Veličenstvo kat“ od Karla Kryla. Poslech písně v této lekci naopak dotvořil již předchozími aktivitami vyvolanou atmosféru strachu, obav, nedůvěry, stísněnosti (byla řeč o normalizaci a postihování nepohodlných osob). I takovýto zážitek je velmi  cenný, chceme-li ho vyvolat a dosáhnout.

Za zážitkem nemusíme opouštět školní budovu. Někdy stačí opravdu málo.

Neměli bychom tedy na zážitek zapomínat, a to nejen při stolování či výběru dárků pro své blízké, ale i při výuce. Nestojí mnoho a je to velmi dobrá investice!

Napsat komentář