Storytelling a „Všichni Teigeho muži“

O divadelní metodě storytelling, která nachází uplatnění ve výuce

Jistě se to stává i vám. Někde narazíte na dosud neznámé jméno nebo třeba knihu. První setkání je nenápadné, ale záhy dojde na druhé a chvíli na to i na třetí, a to už je znamení. Tímto způsobem jsem se setkával se jménem Karla Teigeho, až mi to nedalo a já, abych nebyl tímto jménem jen vždy nečekaně zaskočen, jsem se o něj začal do jisté míry zajímat.

Přečetl jsem si o něm knihu, prohlédl si jeho koláže a pokochal se knižní úpravou Seifertovy a Nezvalovy sbírky. Snad by tím bylo naše vzájemné setkávání u konce, kdyby mne Karel Teige nepozval do divadla. A tentokrát i se „všemi svými muži“, kteří mi vyprávěli svůj příběh.

Za inscenací „Všichni Teigeho muži“ stojí soubor Slovosledi. Pět herců pod vedením lektorky a propagátorky storytellingu Barbory Voráčové vypráví formou monologu pět životních příběhů: Jaroslava Seiferta, Vladimíra Holana, Vítězslava Nezvala, Konstantina Biebla a Toyen. Vyprávění je to  však velmi živé, až jsem měl pocit, že já sám sedím s ostatními výše jmenovanými u stolu v pražské kavárně Slavia, že to já jsem odjel hledat inspiraci na ostrov Jáva, že jsem zakletým obyvatelem království Holanésie, a že beze mne by ten spolek Devětsil snad ani nevznikl.

Slovosledi vytvořili inscenaci o poetistických umělcích s cílem nehrát ji jen na jevišti v divadle ve večerních hodinách. Ale s cílem rozjet se s ní do škol. Hrát ji žákům a studentům. Infikovat je, nakazit je virem poetismus.  Dostat jim ho do krve, pod kůži. To vše hravou formou na pomezí mezi herectvím a vyprávěním, na rozhraní skutečnosti a přípustné míry fantasie.

Storytelling je divadelní disciplína, kterou je vhodné použít jako kreativní vzdělávací metodu. Vypravěč (potažmo učitel) předává žákům informace, které si díky vtažení do děje a po představení určitých situací zapamatují snadněji nežli z učebnic či čítanek. S touto metodou přitom nemusí zacházet jen učitel, ale i sami žáci, případně účastníci animačních programů (např. v londýnském muzeu užitého umění V&A, ale i jinde ve Velké Británii nebo v Norsku se s ní pracuje běžně). Vždyť živé vypravování žáků založené na základě nastudování informací nebo na podkladě intuitivního či zasvěceného vnímání výtvarného či literárního díla může být stejně hodnotné, jako písemný test zjišťující nastudovaná fakta.

Sdružení Storytelling o. s. vedle uvádění samotné inscenace (není jedinou v jejich repertoáru) pořádá workshopy „Storytelling do škol!“, aby s touto metodou seznámilo pedagogy, animační pracovníky a vůbec širší veřejnost.

Více o storytellingu na http://www.story-telling.cz/ nebo http://www.rozhlas.cz/radiowave/waveculture/_zprava/storytelling-v-divadle-vsichni-teigeho-muzi–1190876

Záznam z videosemináře o storytellingu s Barborou Voráčovou ze dne 4. 12. 2013 včetně prezentace ke stáhnutí: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=7327

 

 

 

 

 

Napsat komentář